No Bull

No Bull

Hur internet och 24-timmarssamhället fick energidryckerna att flyga

av André Persson

På knappt tre decennier har den moderna energidrycken vuxit till att bli en miljardindustri, en egen nisch som har fått de stora bryggerierna att följa efter.

Succén möjliggörs bland annat genom en ovanlig kombination av bredd och precisering i målgruppsvalet. Samtidigt som målgruppen inkluderar såväl barn, ungdomar och vuxna preciseras de bland annat såsom action- och idrottsstjärnor, börsmäklare, dj:s, gejmare, motionärer, restauranganställda, studenter, yrkeschaufförer och vanliga bilister.

Men energidryckerna saknar inte motståndare. Många hävdar att dryckerna bidrar till att barn drabbas av adhd-liknande beteenden, sömnstörningar, fetma och dåliga tänder, men också att dryckerna förorsakar olyckor och plötsliga dödsfall.

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Läs mer…